Influenceri – tko? što?

elijah-macleod-400010_unsplash_influence
Photo by Elijah Macleod on Unsplash

Prema MerriamWebster rječniku riječ godine je feminizam i u potpunosti se slažem. Međutim, da me se pita koju bi riječ uz feminizam izabrala kao riječ godine u Hrvatskoj to bi sigurno bila riječ influencer. Zašto? Zato jer mi je riječ influencer počela jako parati uši.  Možda razlog leži i u tome što sam se tijekom 2017. družila sa digitalnim marketingašima,  trenerima (mislim na life, business i spiritual coacheve) i jako pratila svijet influencera, blogera, instagramera i sl.  Priznajem 2017. godina je bila velika godina traženja i nakon blatne kaljuže u koju sam upala u 2016., u 2017. mi je sve to trebalo. Na tom putu sam upoznala zaista prekrasne ljude  influencere/ blogere koji predano i sa puno vjere rade to što rade, ali upoznala sam i one čiji je život određen brojem followera. Tako da mi se u jednom trenutku sav taj svijet influencera, bloger, instagramera učinio jako lažan. Prije nego što kažem zašto, želim se vratiti nekoliko koraka unazad.

Na mom Linkedin profilu možete vidjeti da sam se u životu u velikoj mjeri bavila projektima i da sam dosta radila u lokalnim nevladinim organizacijama kao i međunarodnim organizacijama. Bavila sam se temama kao što su ravnopravnost žena, suzbijanje nasilja protiv žena i trgovanja ženama i djecom. Kada sam prije nekog vremena razmišljala o svim mojim poslovima shvatila sam da najstrastvenije radim upravo posao koji je kombinacija javnog djelovanja i osvještavanja na gore navedene teme. S druge strane bila ja slobodnjak ili radila od 8 do 16 jako mi je važno da mi je posao svrhovit, u smislu da na kraju dana znam da sam napravila nešto, pomogla nekome, promijenila nešto na bolje, pa makar to bio i mikro pomak. U osnovi smatram da je svijet jedno gadno mjesto i ako mogu pomoći ga poboljšati što da ne. Ne mislim da sam zbog toga bolja od drugih, apsolutno ne, već to je ono što me pokreće i motivira.

thought-catalog-354861
Photo by Thought Catalog on Unsplash

I sad da se vratim na to zašto mi se svijet blogera, instangramera, influencera učinio tako lažnim.  Digitalne platforme su nam omogućile super načine komunikacije, prenošenja informacija, stvaranja predivnog sadržaja. Omogućile su nam da putem nekoliko klikova iz bilo kojeg kraja svijeta gdje postoji internet pošaljemo vijest miljunima ljudi. A što čega se onda dosjetila marketinška industrija? Sjetila se web pretvoriti u digitalnu marketinšku platformu stvarajući od svega, uključujući i blogera i instagramera dijelom influenser marketinga. Dakle cilj influencera nije da na nekoga pozitivno utječu već da nam prodaju stvari i to na veoma suptilan način. Influenceri nisu tu da utječu na nas da budemo bolji, već prodavajući nam čežnju putem super čistih fotografija prekrasnih interijera i njihovih čarobnih života s uzdignutim čašama u rukama, utegnutih tijela, blagovaonica punih prekrasno aranžirane hrane kao i nasmješenih lica s još jednog eventa prodaju proizvod branda kojeg suptilno reklamiraju. Zar nisu to do prije samo nekoliko godina radile TV reklame? Zar nam to svake godine ne rade reklame za Božić i blagdane? Međutim dok su u TV reklamama bili nama neki nepoznati ljudi, sada su tu ljudi čije ime i prezime znamo, ljudi koji su se možda do jučer vozili s nama u javnom gradskom prijevozu ili možda čak sjedili u školskoj klupi. Ono što mene onako ljudski sekira i zašto mi se svijet infuelcera čini kao jedna big fat lie je to da ako netko ima toliki broj followera i moć da dopre, a možda čak i utječe na ljude (jer ako živi od klikov na affiliated linkove onda definitivno i utječe) da se ne osvrne na neki gorući problem u svijetu. Ma ne mora u svijetu može u svojoj lokalnoj zajednici, u susjedstvu te na taj način ne pokuša osvijestiti ili zamoliti svoje followere da na neki način pomognu? Malobrojni su influencere iz regije koji su se osvrnuli na #metoo, malobrojni su koji se bave nekim oblikom humanitarnog rada ili pozitivnog utjecanja na druge putem društvenih mreža (ispravite me ako griješim, a jako bih voljela da griješim). I kada kažem pozitivnog utjecanja ne mislim da osnaživanje putem citata na FB ili dijeljenje priča o vlastitom uspjehu. Premda to jako cijenim i poštujem te su i meni citati i priče o uspjehu u jedom trenutku života jako pomogli i osnažili me. Ali kad imaš nekoliko desetaka ili stotina tisuća followera nije li vrijeme da se makneš od toga i stvarno utječeš na način da s vremena na vrijeme napišeš nešto tipa: vidite dragi moji followeri ja vjerujem da ove, ove i ove nevladine organizacije dobro rade i da njihov rad treba podržati… ili želim vam ukazati na sljedeći problem u našoj zajednici … ili nije lijepo rugati se djeci koje nemaju iPhone i markiranu odjeću… ili plastične vrećice su smrt za okoliš…” Tema ima na pretek.  Ili je strah od gubitka followera (čitaj: brandova s kojim surađuju) iznad realnih problema. Uz to kada sam pročitala kavim se sve trikovima ljudi služe da dobiju što veći broj followera na Instagramu  samo mi je potvrđena teza da je u svemu tome veliki broj lažnjaka. Kao osoba od akcije voljela bih da oni koji mogu djeluju i mijenjaju.

Za mene osoba s velikim brojem followera koja nikada niti jednom nije napisala niti jedan društveno koristan post nije influencer, već prodajni kanal branda za koji radi. On/ona je hodajuća reklama, pa ajmo onda ih ne zvati infuencerima već reklamnim prostorom digitalne sfere.

Tko su za mene onda pravi influenceri? Za mene su to blogeri, instagrameri, pa si dopuštam proširiti krug i na neke slavne osobe, koje su iskoristile svoj položaj i broj pratitelja na društvenim mrežama kako bi pozitivno utjecale na druge, ukazujući na određene probleme u društvu.

clark-tibbs-367075_unsplashPhoto by Elijah Macleod on Unsplash
Photo by Clark Tibbs on Unsplash

I zato dragi moji, svi koji me pratite u 2018. godini možete očekivati više tekstova koji se dotiču društvenih problema. Njima se planiram baviti i s aspekta popularne kulture. Planiram pisati više o problemu nasilja nad ženama jer to je jedna od tema koja je obilježila moju profesionalnu karijeru još davne 2004. godine. Svjesna sam da to nije baš fancy kao neke lifestyle teme, ali da pišem isključivo lifestyle blog onda bi se ja osjećala kao lažnjak.  Dakle ovdje nećete  baš naći savjete o tome kako živjeti sretan i uspješan život (mogu vam samo reći vjerujte u sebe, radite na sebi i pokušajte se smijati što više svaki dan), niti kako imati  super blog (ukupno me prati 300 ljudi, pa nema većeg licemjerja nego da vam sada pišem kako voditi uspješan blog), jer mislim da ima dovoljno kvalitetnih blogera koji o tome znaju mnogo više od mene. Uz najavljene društvene teme bit će tu još svega pomalo. Sve u svemu bit će mi drago ako ćemo se i dalje čitati u 2018. godini.

Be a change (1)

 

5 thoughts on “Influenceri – tko? što?

  1. izvrstan tekst… ja sam tek odnedavno u svemu tome i koliko mogu primijetiti 90% influencera utječe isključivo samo na sebe, slijede se uglavnom međusobno, skupljaju lajkove od sebi sličnih, ali u većini slučajeva nema proboja izvan tog nekakvog kruga. a kad se nekakav proboj i dogodi, to ne može biti na duže staze ako nema nekog dobrog pristupa u svemu tome. ja sam pokrenuo blog vezan za svoj posao, ali koji mi nije nužan za zaradu – uostalom, može se biti bolji influencer i više zaraditi s 50 kvalitetnih sljedbenika, nego s njih 50000 koji samo lajkaju…

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s