Sloboda – moj odgovor Elizabeth Gilbert

freedom

Danas sam nabasala na FB objavu Elizabeth Gilbert koja na početku citira svoju prijateljicu koja je rekla: „Umorna sam od toga da budem dobra. Sada želim biti slobodna.“ Tako sam se našla u toj izreci da sam skoro poljubila ekran računala. Dalje u tekstu Gilbert moli čitatelje i čitateljice da naprave zamjenu „dobra“ sa „slobodnim“ te da pokušaju zamisliti kakav bi njihov život tada bio.  Nije mi uopće trebalo mnogo vremena da zamislim sve ono što bi bilo kada bi napravila ovu zamjenu. Ja se te zamjene ne bojim, naprotiv ona me oduševljava. Ali što za mene znače pojmovi „dobra“ i „slobode“.

Za mene biti dobar u ovom smislu nema nikakve veze s moralnošću, etikom i dobrim vladanjem. Ovdje za mene dobro znači pristajanje na društveno zadane norme, to znači ići niz dlaku drugima, raditi za druge, a sebe u većoj mjeri zapostaviti. Biti dobar za mene znači biti do određene mjere nesretan, jer sam nesvjesno prihvatila sve one obrasce koje su mi tijekom života dragi ljudi usađivali (ne krivim ih jer ni oni nisu znali bolje, a htjeli su najbolje). Obrasce poput: „pa bitno je da završiš neku srednju školu, a nakon toga neki faks“, „pa nemoj se baviti s tim od čega ćeš živjeti“, „pa nemoj upisati taj studij to je nešto skroz bez veze“. Naravno kao svaka osoba koja želi biti dobra, prihvaćena i ne žali ulaziti u nepotrebne sukobe poslušala sam ih. I sada kao i prijateljica Elizabeth Gilbert sam umorna od toga da budem dobra i zaista žudim za tim da budem slobodna. Što me dovodi do mog shvaćanja slobode.

Biti slobodan za mene znači imati krila i moći biti ono što istinski želim. Kada je čovjek slobodan sve napokon sjeda na svoje mjesto, oslobađa se sve ono što sam zaključala dok sam bila dobra, a prvenstveno mislim tu na moju kreativnost. Sloboda mi donosi odgovornost prvenstveno prema sebi i prema ciljevima koje si postavljam. Sloboda za mene nikako ne znači postati loša i sebična osoba, već naprotiv, sloboda bi mi omogućila da postanem još bolja, otvorenija i hrabrija osoba. Osoba koja je uistinu u miru sa sobom. A kada je čovjek u miru sa sobom onda su i svi oko njega mirniji, sretniji, slobodniji. I to bi bila najveća, ali i najvažnija promjena u mojem životu. Moj život bi se promijenio i u nekim drugim segmentima. Recimo sigurno ne bi više bio podređen očekivanju petka popodne, dnevni raspored bi bio drugačiji kao i posao. Ono što bi ostalo isto su moj najbliži koji me okružuju, ljudi koje volim i s kojima provodim lijepe trenutke. Nisu to neke velike promjene, ali sloboda bi donijela olakšanje.

I to je moj odgovor Elizabeth Gilbert, a sada da ne ostanemo samo na željama …

Doseći ovu vrstu slobode ne ide preko noći, ali ja poduzimam korake da se to ipak ostvari i da ne ostane tek na pukom nedosanjanom snu.

2 thoughts on “Sloboda – moj odgovor Elizabeth Gilbert

Leave a Reply

